4. nov. 2011

Favorittbøker


Jeg har oppgjennom lest mange bøker, men bare noen av dem blir favoritter:

Tempelriddertriologien - Jan Guillou (Tre deler, som du kanskje gjettet)
Veien til Jerusalem
Tempelridderen
Riket ved veien ende

Du har kanskje sett filmene (2 stk), men bøkene er mye bedre!


Ondskapen - Jan Guillou
Skremmende selvbiografisk oppvekstroman. (Det ble laget en film av denne boka, men også her er boka bedre enn tilmen)


Stormenes tid - Ken Follett (to deler)
Sverdet og korset
Katedralen

Handler om byggingen av en katedral i England i middelalderen, og alle intrigene rundt dette. (Av denne boka ble det laget en miniserie nylig, men heller ikke den like god som bøkene) Denne boka kom det for ikke såååå lenge siden en oppfølger til. Denne er også god, men kan på ingen måte måle seg med Stormenes tid.


A Song of Ice an Fire - George R. R. Martin (serie)
A Game of Thrones
A Clash of Kings
A Stom of Swords
A Feast for Crows
A Dance with Dragons
The Winds of Winter (denne venter vi på)
A Dream of Spring (denne venter vi også på)

Fantasy på sitt aller beste! Ingen over, ingen ved siden! Skulle bare ønske litt mer tempo på forfatterens utgivelsesfrekvens :) (HBOs ny storsatsing, tvserien Game of Thrones)


Mine bokfavoritter blir stadig vekk blir filmatisert. Beskrivelsene av disse bøkene mangelfulle, og jeg skal etter hvert skrive omtaler av dem. Alle disse hadde jeg lest før de kunne sees på en skjerm.

Jeg har lest mange bøker, og flere enn disse fortjener å stå på en liste over favoritter, så andre gode bøker blir lagt til litt etter hvert som de popper opp i hukommelsen min! Har du noen favoritter du kan tipse meg om?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar